12 til den nye karakterskala!
Af Per Vangekjær, formand, Danske Malermestre

Regeringens udspil til en ny karakterskala er et både fornuftigt og længe ventet initiativ. Efter næsten 20 år med kritik af syvtrinsskalaen ser vi nu et mere nuanceret system, hvor der i stedet for de gamle trin – -3, 00, 02, 4, 7, 10 og 12 – kommer otte: 00, 01, 02, 4, 6, 8, 10 og 12.
Og ikke mindst får vi et udvidet 12-tal, nemlig 12 med stjerne for den helt ekstraordinære præstation. Det er et vigtigt signal om, at der skal være plads til at anerkende det ekstraordinært dygtige arbejde – noget, mange undervisere og elever længe har efterlyst.
Siden syvtrinsskalaen blev indført i 2006, har der været kritik. Lærere og undervisere har igen og igen peget på, at springene mellem karaktererne var for store, og at det var svært for eleverne at se deres faglige udvikling. Springet fra 4 til 7 var ganske enkelt for voldsomt – og gjorde det svært at motivere eleverne til små, men vigtige fremskridt.
Med den nye skala bliver springene mindre, og dermed bliver det nemmere at anerkende og belønne faglig fremgang. Det er godt nyt for både elever, lærere og uddannelsesinstitutioner.
Det eneste kritikpunkt er, at det har taget alt for lang tid. I snart 20 år har undervisere peget på problemerne ved syvtrinsskalaen – men først nu lytter politikerne for alvor. Det burde være sket langt tidligere.
Og man kan også stille spørgsmålet: Hvorfor ikke genindføre karakteren 13, som mange stadig forbinder med det helt unikke og ekstraordinære? I stedet vælger man at udstyre 12-tallet med en stjerne. Forskellen er kosmetisk – men signalet kunne have været stærkere, hvis regeringen havde haft modet til at bringe 13-tallet tilbage.
Men alt i alt er regeringens udspil dog et klart fremskridt og en tiltrængt justering, der både giver mere retfærdige vurderinger og bedre motivation i hverdagen.